Lago di Como – v Luganských Alpách v oblasti Monte di Tremezzo (1700 m)
Talianske Lago di Como a švajčiarsky Graubünden
Ďalší tréningový blok som strávila opäť pri Lago di Como (a vo švajčiarskom kantóne Graubünden). Prečo práve tu?
Viacdňové tréningové bloky boli súčasťou prípravy na preteky UTLAC. 250 km okolo Lago di Como s prevýšením 12000 m+.
Cieľom prípravy bolo čo najviac spoznať trasu pretekov. Moje predstavy však boli úplne iné ako realita.
Pestrosť terénu, dlhé stúpania a klesania, krásne hrebene a technické úseky – to je len pár vecí, ktoré ma očarili.
Ťažko to opísať slovami, fotky ukážu viac. Nech sa páči, trasy a fotografie na inšpiráciu…
Celkový itinerár:
1. deň (20.04.2024 So) Menaggio – Brienno (Lago di Como)
2. deň (21.04.2024 Ne) Colico – Sorico (Lago di Como)
3. deň (22.04.2024 Po) Igis – Eichenhaft (Graubünden)
4. deň (22.04.2024 Ut) Vaduz a Balzers (Lichtenštajnsko)
5. deň (23.04.2024 St) Igis – Bad Ragaz (Graubünden)
Tipy na športovanie okolo Lago di Como (nielen pre bežcov)
Doprava do oblasti
z Viedne do Milána (Malpensa) lietajú nízkonakladové aerolínie (spiatočná letenka s Lauda obvykle do 100 EUR, mimo sezóny výrazne menej).
Z milánskeho letiska Malpensa premávajú vlaky do mesta Como približne každú polhodinu.
Doprava okolo jazera
Na východnej strane Lago di Como medzi Lecco a Colico chodí vlak počas dňa v pravidelných intervaloch.
Na západnom pobreží jazera poslúži autobusové spojenie na trase Como – Menaggio – Colico.
Auto teda môžete nechať niekde na trase (alebo doma), vyraziť na trať a vrátiť sa naspäť spojmi verejnej dopravy.
Ubytovanie
Na nocovanie nájdete širokú ponuku – od hostelov za 27 eur na noc (Menaggio) cez súkromné penzióny až po päťhviezdičkové hotely.
Ceny nocľahov v penziónoch začínajú okolo 50 EUR. Vo vyšších polohách Vás (v sezóne) privítajú turistické chaty.
Občerstvenie (potraviny a nápoje)
Jedlo sa dá nakupovať v potravinách a pekárňach (ceny sú podobné ako u nás). Reštaurácia alebo bar sa nachádza prakticky v každej dedine okolo jazera.
Pramene vody v horských oblastiach nad jazerom (zaznačené v turistickým mapách) sú funkčné.
Problém s nedostatkom vody môže nastať na trasách vedúcich po horských hrebeňoch nad jazerom.
Turistické chodníky (kvalita a značenie)
Turistické aj bežecké traily sú krásne a udržiavané. Sú značené nielen na turistiku, ale aj na horský bicykel (a okolo jazera zas na cestný bicykel).
Lago di Como má tiež veľa pekných lezeckých oblasti, takisto dobre značených a prístupných. Obľúbené sú ferraty na Monte San Martino nad mestom Lecco.
1. deň (sobota 20.04.2024)
Menaggio – Brienno (Lago di Como)
Menaggio – Brienno (51 km/2700 m+)
Menaggio, Castello (260 m) – Crocetta (480 m) – Monti di Pastura (560 m) – Sasso San Martino (862 m) – Il Dossone (903 m) – Bocchetta di Nava (850 m) – Monti di Nava (870 m) – Monte Brent (1000 m) – La Gogia (1100 m) – Cascina del Costone (1100 m) – La Goggetta (1350 m) – Alpe di Mezzegra (1540 m) – Colle del Tremezzo (1574 m) – Selletta del Monte Calbiga (1576 m) – Rifugio Venini (1575 m) – Bocchetta di Lenno (1497 m) – Monte di Lenno (1588 m) – Pra Grassa (1250 m) – Passo di Boffalora (1221 m) – Rifugio Alpino Boffalora (1210 m) – Bocchetta di Colonno (1324 m) – Cascina Bassetta (1360 m) – Bocchetta della Zerla (1167 m) – Surcà (810 m) – San Fedele Intelvi (799 m) – Cavagnolo (800 m) – Meriggio (990 m) – Ristoro Alpe Grande (1050 m) – Ristorante La Bolla (1050 m) – Cascina Carolza (1100 m) – Ermogna (1090 m) – Piano delle Alpi (970 m) – Colma Prabello (1201 m) – Monte Fontanella (1223 m) – Colma Crocetta (1128 m) – Colma di Binate (1133 m) – Roccolo del Messo (1150 m) – Memoriale Elena Tettamanzi (1110 m) – Pra de la Curt (990 m) – Turbula (750 m) – Costa Tuasa (710 m) – Tutic (600 m) – Salmajù (340 m) – Giumanell (310 m) – Brienno (203 m)
Auto sme s Jurajom nechali v Menaggio (najväčšie mesto na západnom pobreží jazera Lago di Como).
Hneď sme vyrazili na dlhšie stúpanie (cez tunel i vojenské bunkre) do horskej oblasti Monte di Tremezzo (1700 m).
Trasa viedla po krásnom hrebeni s úžasnými výhľadmi (keďže na horách okolo jazera bolo cez víkend nádherne).
Občerstvenie na trati sme mali vo vlastnej réžii. Z dedín sme prechádzali iba cez San Fedele Intelvi (799 m) a väčšina chát má pred sezónou ešte zatvorené.
Vrcholmi kopcov a dolinami na konci etapy sme zišli dole ku Lago di Como do malebného mestečka Brienno (203 m).
K autu sme sa vrátili stopom, keďže sa potiahlo až do noci a posledný autobus (Como – Menaggio) sme nestihli.
2. deň (nedeľa 21.04.2024)
Colico – Sorico (Lago di Como)
Colico – Sorico (45 km/1600 m+)
Colico (218 m) – Spiaggia L’Ontano (198 m) – Spiaggia Selvaggia (198 m) – Erbiola (200 m) – Nuova Olonio (200 m) – Dubino (200 m) – Ponte del Passo (200 m) – Sorico (201 m) – Vallate (310 m) – Dolo (440 m) – Fabricco (520 m) – Bugiallo (650 m) – Sansone (940 m) – Piazza Lunga (1060 m) – Alpe Palin (960 m) – Dalco (1000 m) – Montalto (1020 m) – Incisa (1040 m) – Roncai (1000 m) – Tabbiadello (1040 m) – Trobbio (950 m) – Puii (830 m) – Barro di Vercana (800 m) – Barro (600 m) – Dangri (630 m) – Casniolo (700 m) – San Giacomo (700 m) – Livo (675 m) – Molino della Valle (510 m) – Gaggio (340 m) – Domaso (216 m) – Cinque Case (200 m) – Gena Lario (201 m) – Sorico (201 m)
Druhý deň sme vyrazili z pobrežného mesta Colico (218 m). Trasa začala krátkym úsekom po rovine do mestečka Sorico (201 m).
Stúpanie nastúpilo v starobylých uličkách Sorico. Nasledoval znova výstup do hôr cez rokliny a potoky (kde nechýbali ani brody).
Väčšina trasy potom viedla cez rôzne obývané i opustené horské osady (v nadmorskej výške okolo 1000 m).
Výhľady stáli za to – z diaľky nás sledoval dominantný vrchol Monte Legnone (2609 m) s nádhernou hrebeňovkou Alpi Orobie.
Ani tentoraz sme nestihli posledný autobus (Menaggio – Colico). A tak sme ku autu (Sorico) dokráčali popri nočnom jazere (z dediny Gena Lario).
3. deň (pondelok 22.04.2024)
Igis – Eichenhaft (Graubünden)
Igis – Eichenhaft – Igis (32 km/700 m+)
Igis (563 m) – Zizers (561 m) – Igis (563 m) – Schloss Marschlins (540 m) – Ganda (550 m) – Malans (568 m) – Jenins (635 m) – Maienfeld (504 m) – Eichenhaft (770 m) – Bovel (650 m) – Heididorf (660 m) – Rofels (620 m) – Jenins (635 m) – Malans (568 m) – Ganda (550 m) – Schloss Marschlins (540 m) – Igis (563 m)
Po dvojdňovom (víkendovom) tréningu pri Lago di Como (v talianskej Lombardii) som sa presunula na ďalšie tri dni do susedného švajčiarskeho Graubünden.
Po teplom víkende v severnom Taliansku ma v neďalekom južnom Švajčiarsku čakala zima, sneh a dážď.
Z tohto dôvodu som zvolila trasy v nižších polohách (a dole to nakoniec nebolo až také zlé, aj keď na horách sa všetci čerti ženili).
Prvý deň v kantóne Graubünden mi nakoniec vyšiel pekný okruh cez okolité dediny na vyhliadku Eichenhaft (770 m).
Niesol sa v duchu mentálnej prípravy na zlé počasie (ako aj nasledujúce dva dni trénovania vo Švajčiarsku).
4. deň (utorok 22.04.2024)
Vaduz a Balzers (Lichtenštajnsko)
Sargans – Vaduz (18 km/400 m+)
Sargans (483 m) – Vild (480 m) – Azmoos (495 m) – Fontnas (544 m) – Gretschins (602 m) – Plattis (460 m) – Vaduz (455 m)
Druhý deň (z trojdňového tréningu vo Švajčiarsku) bol tiež mrazivý a upršaný. Trasu som zvolila takú, aby som sa nemusela brodiť v snehu.
Tak som sadla na červený vláčik Rhätische Bahn (RhB) a odviezla som sa kúsok ďalej do mestečka Sargans (483 m).
Po Via Alpina som sa dostala do lichtenštajnského hlavného mesta Vaduz, kde už lialo (a tak som na chvíľu zalizla do kaviarne).
Pri ceste späť som sa preto radšej presunula jeden úsek autobusom z Vaduzu smerom do mestečiek Trübbach (Švajčiarsko) a Balzers (Lichtenštajnsko).
Balzers (Lichtenštajnsko)
Balzers – Maienfeld (12 km/200 m+)
Trübbach (479 m) – Balzers (477 m) – Fläsch (528) – Maienfeld (504 m)
Z lichtenštajnského mesta Balzers som sa vracala domov po druhej strane rieky Rýn (popod pohorie Rätikon).
Cestou som si za dedinou Mäls (Lichtenštajnsko) pri návrate do Švajčiarska obzrela zaujímavé miestne lezecké lokality (v oblasti Ellhorn hneď nad Rýnom).
5. deň (streda 23.04.2024)
Igis – Bad Ragaz (Graubünden)
Igis – Bad Ragaz – Landqart (32 km/800 m+)
Igis (563 m) – Schloss Marschlins (540 m) – Auhof (550 m) – Landqart (550 m) – Mastrils (556 m) – Spig (1090 m) – Pramiton (950 m) – Mastrils (556 m) – Fluppi (510 m) – Pfäfers (820 m) – Taminabrücke (800 m) – Bad Ragaz (516 m) – Maienfeld (504 m) – Landqart (550 m)
Tretí deň vo Švajčiarsku už to vyzeralo s počasím sľubne. Mala som naplánovaný okruh okolo Monte Pizalun (1478 m).
Pri horskej osade Spig (1090 m) na svahoch Monte Pizalun som sa však kvôli množstvu nového snehu vrátila dole do údolia Rýnu.
Pokračovala som do horskej dediny Pfäfers (820 m), odkiaľ som od cestného mosta Taminabrücke (vysoko nad kaňonom) chcela pokračovať naspäť hlbokou roklinou.
Tiesňava však bola uzavretá, tak som zbehla náhradnou (nemenej zaujímavou) trasou ponad úžinu do kúpeľného mesta Bad Ragaz (516 m).
Domov (smerom do Landqart) som sa vrátila druhou stranou údolia rieky Rýn cez dedinu Maienfeld (504 m).